Hoppa till innehåll

Frågor och svar kring deklarationen av din bostadsaffär

Snart dags att deklarera: Ska du deklarera din bostadsaffär?

I deklarationstider märker vi som mäklare att många har frågor och funderingar kring vad man bör tänka på, och hur man går tillväga vid deklaration av sin bostadsaffär.

Har du sålt din bostad? Eller planerar du att sälja den? Då får du inte missa det här tillfället att hjälp med att reda ut olika begrepp samtidigt som du får tips om hur du bäst hanterar uppskov och skatt. Försäkra dig om att få inbjudan och all information om deklaration genom att anmäla ditt intresse här.

Vad gäller vid deklaration när jag har sålt en bostad?

Om du sålt en bostad måste bostadsförsäljningen deklareras för samma inkomstår som säljaren och köparen skrev under köpekontraktet. Vilken dag som köparen får tillträde till bostaden har i regel ingen betydelse i det här sammanhanget.

– Vid deklaration av en såld bostad är första steget att räkna ut om du har gjort vinst eller förlust, vilket sker på olika sätt beroende på om det exempelvis gäller ett friköpt hus eller en bostadsrätt, säger Joachim Jansson Kamke, jurist på Ludvig & Co i samarbete med Lexly.

Ett tips är att ta hjälp av Skatteverket, på deras webbplats finns information om hur en deklaration går till samt en tjänst som gör det enkelt att räkna ut vinsten eller förlusten av sin bostadsaffär. För alla privatbostäder i Sverige betalar man en vinstskatt på 22 procent.

– Viktiga datum att lägga på minnet är att du är skyldig att deklarera senast 2 maj 2024 och betala in eventuell vinstskatt före 12 februari 2024.

Läs mer om när och hur vinstskatten ska betalas på Skatteverkets hemsida.

Vilka bostadskostnader kan jag göra avdrag för i min deklaration?

Om man sålt en bostad med förlust så är 50 procent av förlusten avdragsgill. Skattereduktionen är 30 procent av det avdragsgilla beloppet. Är förlusten större än vinsterna och inkomsterna får man ett så kallat kapitalunderskott. Ett råd är att kontakta Skatteverket för mer information.

– Om du sålt en fastighet har du rätt till avdrag för inköpspris och anskaffningskostnader som lagfart, pantbrev och stämpelskatt. Du får även dra av för ”försäljningskostnader” som mäklararvode, energideklaration, besiktning eller kostnaden för att upprätta ett köpekontrakt genom jurist.

En annan viktig punkt för avdrag är ”förbättringsutgifter” som innefattar grundförbättring och reparation och underhåll. Likt fastigheter kan man för bostadsrätter också gör avdrag för både försäljningskostnader och förbättringsutgifter.

Vilka utgifter får jag göra avdrag för vid renovering?

Utgifter för renovering är en bred punkt och innefattar bland annat ”grundförbättring” och ”nytillskott”.

– En grundförbättring kan vara en ny-, till- eller ombyggnad, exempelvis en veranda eller carport. Nytillskott är en annan kategori och kan handla om allt från en vedkamin till en pool, det får däremot inte vara något som förändrar byggnadens grunddesign.

Joachim Jansson Kamke förklarar att det även är möjligt att göra avdrag om man byter ut ett material mot annat som är bättre, exempelvis ett nyare golv. Här gäller dock enbart avdrag för mellanskillnaden i relation till vad det tidigare golvet hade kostat. Vitvaror och annan teknisk utrustning är däremot sällan avdragsgilla.

Vad är det för skillnad mellan reparation- och underhåll och grundförbättring?

– Vid reparation- och underhåll återställer du bostaden till nyskick och bibehåller byggnadens egenskaper. Enkelt förklarat så tillförs inget nytt!

– En grundförbättring är istället en renovering som i grunden förändrar bostaden, det kan exempelvis vara ett nytt kök, nytt badrum eller nya golv. För fastigheter får man göra avdrag för grundförbättringar som gjorts efter 1952 och för bostadsrätter från 1974 och framåt.

Om jag inte har några kvitton, hur kan jag då bevisa för Skatteverket att jag genomfört renoveringar?

– Foton, ritningar, kontoutdrag, lånehandlingar och bygglovsdokument är exempel på underlag som kan godtas som alternativ till kvitton. Ett tips här är att kontakta Skatteverket och rådfråga.

Kan jag få uppskov med kapitalvinstbeskattningen för min bostadsaffär?

Genom att flytta in vinsten från den sålda bostaden till den nya så kan man få uppskov med hela kapitalvinsten om den nya bostaden har likvärdigt eller högre pris. Om den nya bostaden däremot har lägre pris än den gamla kan man enbart få uppskov med en del av vinsten. Läs gärna mer om hur du kan räkna ut vinstskatt i vår guide.

Uppskovsräntan togs bort 1 januari 2021 – vad gäller för 2024?

Uppskovsräntan, som var den årliga skatten på uppskovsbeloppet, togs bort den 1 januari 2021. Räntan var 0,5 procent av uppskovsbeloppet per år.

Regeländringen innebär att det från och med inkomståret 2021 inte kommer att kosta något att skjuta upp vinstskatten. De nya reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov från och med deklarationen som man lämnade in 2022.

Vad måste bifogas till Skatteverket när jag deklarerar min bostadsaffär?

– Inget ska bifogas deklarationen förutom blanketten. Det är vid en eventuell granskning som man behöver ta med kvitton, foton och annat relevant underlag, avslutar Joachim Jansson Kamke.

Beroende på vilken typ av bostad som man sålt ska ifylld blankett K5 för fastighet, eller blankett K6 för bostadsrätt bifogas. För mer info om hur man deklarerar sin bostadsaffär för 2023, besök Skatteverkets sida ”försäljning av bostad”.

Viktiga datum för deklarationen 2024

12 februari

Extra inbetalning, så kallad fyllnadsbetalning, över 30 000 kr.

3 mars

Sista dagen att skaffa digital brevlåda.

4 mars

Skicka in fastighetsdeklarationen.

8 mars

Skatteverket skickar ut Inkomstdeklaration 1.

12 mars

Betala in kvarskatt.

3 april

Deklarera digitalt för att få skatteåterbäring 12 april.

2 maj

Skicka in inkomstdeklaration.

3 maj

Extra inbetalning, under 30 000 kr.

7 juni

Slutskattebesked.

Få kostnadsfri rådgivning av våra mäklare

Oavsett om du vill köpa, sälja eller värdera bostad nu eller i framtiden, så ger våra mäklare dig gärna kostnadsfri personlig rådgivning. Här ger vi råd och svar på många av de frågor som du som köpare funderar över inför ett bostadsköp, som hur köpprocessen går till och prisutvecklingen i området.

Boka rådgivning

Guider & råd

Läs mer kring bostadsekonomi

}